fbpx

Koupě nového auta. Vyplatí se to?

nový vůz

Koupit vůz za hotové? Nemusí se vyplatit.

Koupě nového auta je často důležité a velké rozhodnutí. Podle posledních statistických údajů ztrácí v průměru nový vůz 10 % ze své hodnoty, a to každý rok. Nejvíce tak ztratí v prvních čtyřech až pěti letech. Později už cena klesá pomaleji, zhruba o 2 – 3 % každý rok. U některých vozů dokonce klesá jejich hodnota po čtyřech letech i o 50 % a více. 

Jak je to u Čechů?

Přes více než polovina Čechů nemá dostatek finančních prostředků na koupi nového vozu. Ti další, kteří na to mají, argumentují právě tím, co je uvedeno výše. Podle nich nový vůz ztrácí ihned po zaplacení pětinu své hodnoty. Možná i z těchto důvodu se nedaří v ČR snížit věk vozového parku. Ten si stále drží v průměru hodnotu 15 let.

Existuje lepší řešení koupě nového vozu?

Nový vůz lze pořídit i tak, že o své těžce našetřené peníze nepřijdete, a přitom budete mít k dispozici každé 4 roky nový vůz. Je potřeba zbavit se typicky české potřeby vůz vlastnit a máte vyhráno. A pokud si dáte dvě a dvě dohromady, budete mít z toho ještě větší radost, jak jste vyhráli nad systémem a jak Váš vůz neztrácí na své hodnotě. Určitě si pamatujete hlášku ze série o básnících se Štěpánkem Šafránkem. “Jediný vůz, který mi nezestárne, je ten, který si nekoupím”.

Chcete každé 4 roky nový a bezpečnější vůz? Jaké jsou možnosti.

Pojďme brát v úvahu vůz nižší střední třídy, pořizovací hodnota 450.000 Kč. Teď máte dvě možnosti. 

Barevná infografika, detailní kalkulace níže.

koupě nového auta

 

 

1) Koupit za hotovost.

V tomto případě utratíte všechny své peníze začátku a auto je Vaše. Platíte povinné ručení a havarijní pojištění, pneu, servis. Je to vše? Není – pokud budete chtít za 4 roky opět nový vůz, musíte si dávat něco bokem. Kolik Vás vše bude měsíčně stát?

  • cca mínus 1.000 Kč povinné ručení + havarijní pojištění
  • mínus 4.200 Kč odkládáte bokem, abyste za 4 roky našetřili na nový vůz (za 4 roky prodáváte ojetý vůz za cca 250.000 Kč. Abyste naspořili nových 200.000 Kč, bude to právě taková částka)
  • mínus 200 Kč pneu + servis (předpokládaná útrata celkem 10.000 Kč, rozpočítáno na měsíce)
  • celkové měsíční náklady 5.400 Kč

Za 4 roky celkem zaplatíte cca 260.000 Kč, abyste měli opět nový vůz. 

 

 2) Kombinace operativního leasingu a zhodnocení.

Tady své peníze neutrácíte, ale necháte je zhodnocovat. Také vůz nekupujete do svého vlastnictví, ale pořídíte jej na tzv. operativní leasing. Za 4 roky se Vám peníze z investice vrací, Vy vracíte použitý vůz a můžete celý proces opakovat znovu. Máte tak každé 4 roky nový vůz. Jak budou vypadat konkrétní čísla?

  • měsíční zisk ze zhodnocení plus 3.000 Kč
  • povinné ručení a havarijní pojištění 0 Kč (platí za Vás leasingová společnost)
  • pneu + servis 0 Kč (většinou bývá jako služba zdarma, lze nastavit individuálně)
  • splátka operativního leasingu mínus 7.000 Kč
  • celkové měsíční náklady 4.000 Kč

Za 4 roky celkem zaplatíte 192.000 Kč, poté získáváte opět nový vůz.

 

Výhody a nevýhody.

U první varianty máte ten lepší pocit, že něco vlastníte. Auto je Vaše a můžete si s ním dělat, co chcete. Na druhou stranu může v budoucnu dojít k navýšení ceny za pojištění vozu. Také nemáte jistotu, za kolik peněz za 4 roky vůz skutečně prodáte a odhady na začátku nemusí být naplněny.

U varianty číslo dvě bychom jako pozitivní mohli vyzvednout to, že nemusíte mít o vůz až takové obavy. Vůz nevlastníte a nebude to Vás “mazlíček”. Pouze jej užíváte a pak zase vrátíte. Nemůžete ale vrátit vůz vizuálně poškozený, takto by to nešlo. Po celé 4 roky máte jistotu v tom, kolik budete za vůz platit a nemusíte po 4 letech řešit prodej vozu a stresovat se, za kolik to kdo od Vás koupí. Jako nevýhoda může být to, že na voze nemůžete dělat žádné úpravy.

Co dodat?

Někdo se rozhodne pro variantu č. 1, protože prostě musí vůz vlastnit a je spíše konzervativním člověkem. Pokud máte ale trochu “západní” myšlení, rozhodnete se pro variantu č. 2. Tak jako tak Vám pomůžeme, ať už se vidíte v jakékoliv variantě. Využijte tlačítko níže a dozvíte se více o tom, jak pořídit nový vůz. Probereme obě možnosti a můžeme jít do většího detailu. 

Pokud byl pro Vás článek přínosem, budeme rádi za “To se mi líbí” nebo za sdílení naší stránky na Facebooku.

Chci se dozvědět více

 

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.